Får du tillräckligt med återhämtning?

Det är inte stressen som gör dig trött och sliten, kanske utbränd på sikt. Det är bristen på återhämtning. Du behöver återhämtning varje dag.


Får du tillräcklig återhämtning?

 


Våra liv är mer packade med innehåll och förväntningar än någonsin tidigare. Tidigare fanns strukturer i samhället som hjälpte oss att ta det lugnt.

  • Det gick inte att jobba hemifrån.
  • Telefonen satt fast i väggen.
  • Det fanns bara två tevekanaler som sände främst på kvällstid.
  • Söndagen var en vilodag.

Det finns idag ingen vetenskapligt beprövad behandling för utbrändhet, 20 år efter att ökningen av denna diagnos satte fart. Det finns behandlingar som erbjuds de som är sjukskrivna men vi vet faktiskt inte om det gör att man tillfrisknar snabbare. Kanske är det som med ett benbrott, att kroppen läker skadan i sin egen takt? Förutsatt att hjärnan får vila.

Det vi vet säkert är att om man kan bromsa i tid så slipper man en lång återhämtningsperiod som kanske kräver sjukskrivning i månader eller år.

Som ledare har du ett stort ansvar för arbetsmiljön, enligt en ny föreskrift som trädde i kraft i mars 2016. Länk till information. Som kollega är det också viktigt att reagera om du ser en person som kör på för hårt.

Ofta beror utbrändhet inte enbart på faktorer i arbetsmiljön, med det kommer ändå att drabba dig som ledare och företaget. Därför vinner du på att agera i tid och erbjuda stöd även för problem som uppkommit utanför jobbet. Torsby kommun hade lägst sjuktal 2016 som de uppnått genom tidiga insatser för att förebygga utmattning ( Torsby kommun).

Vårt samhälle premierar den som gör mest saker. Som jobbar långa dagar, sedan tränar hårt samt har en fin familj och ett nyrenoverat hus. Många ambitiösa personer vet inte hur man gör när man vilar. Då behöver de få lära sig det. Beroende på hur slutkörd du är kan det handla om att vila liggande på rygg i ett tyst rum eller att sätta av tid för att träffa vänner. På Proteas hemsida finns flera guidade övningar som hjälper dig att slappna av genom att skanna kroppen, fördjupa andetaget mm. Prova flera tills du hittar en som funkar bra för dig.

Tänk på vilka signaler du skickar med ditt eget beteende. Som ledare är du en förebild, i högre grad än du kanske förstår. Vilka tider på dygnet du skickar ut e-post spelar roll, hur mycket du jobbar över och mycket mer.

Det kan också gälla dig själv. Var framför allt uppmärksam på din sömn och på om du känner dig pigg och återhämtad när du vaknar. Om du inte gör det, sök hjälp! De vanor som drivit dig in i att pressa dig själv för hårt och återhämta dig för lite sitter djupt och är därför svåra att ändra på. Ta hjälp för att hitta vilka förändringar du behöver göra i din livsstil. Vänta inte för länge. Eftersom det enda vi vet säkert är att om du bromsar i tid så slipper du en lång sjukdomstid, i en sjukdom som man inte vet hur man bäst botar.

Vi hoppas att denna artikel ska nå fram till dig som kanske redan känner dig sliten men som kan undvika sjukskrivning genom att bromsa i tid. Om du undrar hur nära ”väggen” du är kan du använda ett test från Karolinska, det finns här.

Behöver du någon att prata med, för egen del eller för en kollega, kan du kontakta oss på Protea. Vi har beprövade metoder för att hjälpa stressade personer att hitta balans i livet.

Håll dig uppdaterad i vad som händer inom ledarutveckling.