Vem behöver empati?

Lönsamhet och tillväxt skapas genom tydlighet och hårt arbete. En anställd får betalt för att nå sina mål. Det är orimligt att företaget dessutom ska lägga resurser på mjuka faktorer som exempelvis empati, trivsel och delaktighet. Är det några som har behov av det kan de söka sig till andra företag. På det här företaget fokuserar vi på mål och inte på empati. Det är det enda som håller i längden – eller?

EMPATI – EN VIKTIG LEDAREGENSKAP

Dagens ledarskap handlar inte så mycket om att leda och fördela arbetet utan mer om att skapa bästa möjliga förutsättningar för medarbetarna att nå sina mål och att utvecklas. Här spelar den empatiska förmågan en stor roll. Empati handlar om att kunna leva sig in i en annan persons inre värld, både genom förståelse och genom känslor. Ledare som kan det har förutsättningarna att få motiverade medarbetare som känner sig uppskattade och respekterade.

Empati är ett begrepp som betyder olika saker för olika personer. Ett vanligt förväxlingsord är exempelvis sympati. Även forskarna tycker lite olika men följande två komponenter är dock alla överens om:

  1. Förmågan att förstå den andra personens sätt att tänka och reagera. Denna komponent kallas kognitiv. Exempel: Det är naturligt utifrån hennes behov att hon vill arbeta i nära kontakt med sina kollegor.
  2. Förmågan att känna samma känslor som den andra personen. Denna komponent kallas affektiv. Exempel: Att själv känna sann glädje när en medarbetare är uppfylld av en personlig framgång.

Empati har inget att göra med om man gillar personen eller ej. Det finns säkert personer på din arbetsplats som du inte gillar men så länge du måste samarbeta med dem är det viktigt att du möta dem på ett bra sätt. Det är ofta mer problematiskt med personer du verkligen gillar. Det är inte bra om din medkänsla och omsorg blir för stark så att du engagerar dig för mycket i deras problem. Då blir du en dålig rådgivare/coach/kravställare. För lite medkänsla kan också vara ett problem. Det är alltså en balansgång mellan att känna för mycket och att känna för lite.

En läskig egenskap hos empati är att den kan ”slås av”. Om du betraktar andra som dina fiender fungerar inte empatin. Du blir till och med glad om det går dåligt för dem. Se därför upp med vi och dom-attityder på ditt företag. Empatin behövs för ett bra samarbete.

UTVECKLA DIN EMPATISKA FÖRMÅGA

Empati förutsätter ett grundläggande intresse för andra personer och deras inre liv. Du kan öva upp din empatiska förmåga genom:

  1. att helt enkelt umgås med människor med olika bakgrund, intressen, åsikter och personlighetstyper. Lär känna dem genom seriösa samtal där du använder din förmåga till ett aktivt och inkännande lyssnande. Se upp med egna blockeringar och fördomar som gör att du drar förhastade slutsatser eller slutar lyssna. En speciell utmaning är de ”informationsbubblor” var och en befinner sig i. Du behöver lämna din bubbla och hoppa in i en annan persons bubbla (bubbelhoppa) för att verkligen förstå.
  2. att återuppleva en händelse i ditt liv som liknar den som den andra personen beskriver för dig och på det viset känna likadant som den andra personen. Du måste förstås behålla närvaron i samtalet när du gör det.

EMPATI OCH MOGNAD

Det finns massor med litteratur och forskningsrapporter som beskriver hur man ska göra för att lyckas som ledare. Det är inget fel på teorierna och modellerna men problemet är att du behöver vara en supermänniska för att leva upp till dem. Hur blir man då en supermänniska? Ja det finns det inte så mycket skrivet om men frågeställningen blir mer och mer aktuell i takt med att kraven på ledare hela tiden ökar. Protea har identifierat en faktor som kanske är den viktigaste för att bli en supermänniska och det är personlig mognad. Om man listar kraven på en ledare idag kan man se att de flesta av dem har en koppling till den personliga mognaden. Ett exempel är krav på en god empatisk förmåga som är temat för det här inlägget.

Lite senare i höst ger Protea ut en bok med titeln ”Moget ledarskap” som beskriver den personliga mognadens betydelse för ledarskapet och hur du kan utveckla din personliga mognad. Mer information om den hittar du här.

En människa som mognar blir mer öppen mot omvärlden, flyttar sitt fokus mot andra människor och utvecklar en starkare känsla av samhörighet. Mognad och ökad empatisk förmåga går därför på ett naturligt sätt hand i hand. Det är till och med så att om du satsar på att utveckla din empatiska förmåga leder det till att du mognar som människa. Dessutom blir du en bättre ledare. Rätt bra faktiskt!

Håll dig uppdaterad i vad som händer inom ledarutveckling.