Skapa en strategi – del 2

Vårt förra inlägg handlade om att skapa en strategi och om vikten av att börja med frågan ”Varför?”. Här kommer del två med fördjupande detaljer och ett exempel.

sotare strategi är viktigt i alla branscher börja med "Varför?"Kanske funderade du på vad det är som gör att frågan ”Varför?” har den effekt som den faktiskt har?

Det beror på att ”Varför?” talar till den känslostyrda delen av vår hjärna (limbiska systemet). När våra känslor triggas hittar vi motivationen att sätta igång. Det är också här som vi fattar beslut. ”Vad?” talar till den logiska delen av vår hjärna (hjärnbarken, extra utvecklad hos människor), som analyserar och utvärderar alternativ. Vi använder denna del av hjärnan för att förklara varför vi beslutade som vi gjorde med den andra delen av hjärnan.

För att det ska bli ännu tydligare hur du kan använda de tre frågorna när du vill skapa en strategi kommer här ett exempel. Vårt exempel är ett sotningsföretag.

  • ”Varför?” Vi skyddar egendom och liv genom att minimera antalet bränder som startar i skorstenar. Samtidigt bidrar vi till en bättre miljö, idag och för kommande generationer.
  • ”Hur?” Vi har hög service för våra kunder och erbjuder tider som passar dig. Vi kan sotning utan och innan och vi levererar hög kvalitet. Dessutom lämnar vi ditt hem eller din lokal lika ren och fin som innan vi kom.
  • ”Vad?” Vi sotar både privatbostäder, restauranger och andra typer av byggnader; vi sotar skorstenar, eldstäder och imkanaler.

Att du sätter av en stund för att fundera igenom dessa frågor kan vara det viktigaste du gör under hela 2015. Ett företag utan strategi är som ett fartyg utan roder, sade Michael Porter (strategi-guru från Harvard Business School). Det stämmer verkligen. Om inte du som ledare tar ansvar för dessa frågor, då blir det ofta ingen strategi alls.

Att ta tid för reflektion är en av de mest utvecklande aktiviteter du kan genomföra. Kreativitet uppstår inte när du stressar mellan möten, utan när du sitter ostörd. Ett sätt att skapa tid för reflektion är att satsa på ett ledarutvecklingsprogram med Protea Leadership för egen del. Våra individuella möten ger dig möjlighet att reflektera och bolla aktuella och angelägna frågor. Dessutom får du aktuell kunskap inom ledarskap och stöd i att sätta mål. Vi har också en kraftfull process för strategisk planering som kan bli en naturlig fortsättning när du besvarat frågan ”Varför?”.

Välkommen att höra av dig för att boka ett möte!

Håll dig uppdaterad i vad som händer inom ledarutveckling.

Bli den första att skriva en kommentar.

Din feedback