3 enkla steg för att rensa huvudet efter jobbet

Väldigt många upplever att de tar tankar om jobbet med sig hem efter arbetstid. Det medför att stressnivån i kroppen ligger kvar på en hög nivå och kanske blir du disträ och får sura kommentarer av andra familjemedlemmar. Då kan det vara bra med en enkel metod för att rensa huvudet. Den här metoden fungerar bra för Mikael, som är uppdragsledare i byggbranschen.


Sortera dina tankar kaellsortering

 


Tankar på saker som ska göras, personer jag behöver få tag på, en bra idé till avslutning på rapporten och mycket mer kan snurra många varv i huvudet, både när jag är vaken och ibland mitt i natten. För att ha ett hållbart liv är det viktigt att få grepp på tankarna. Forskning visar att långvarig stress sliter hårt på kroppen.

På en workshop nyligen delade Mikael med sig av denna modell. På vägen hem från jobbet, brukar Mikael plocka tanke efter tanke och sortera i tre steg.

  •  Steg 1. Är det här något jag kan påverka eller inte?
  •  Steg 2. Är det här något jag kan göra något åt hemifrån eller inte?
  • Steg 3. Måste det göras omedelbart eller kan det vänta till imorgon?

Detta medför att ett oräkneligt antal tankar landar ner i ett fåtal konkreta aktiviteter som det faktiskt går att göra något åt, några att-göra-saker till nästa dag och några saker att helt släppa.

Ibland kan det vara svårt att sortera tankarna på egen hand, för att vi blivit så indragna i frågor. Då kan det vara bra att ta hjälp av någon annan, en kollega, din chef, din partner eller vän eller en ledarutvecklare. Extra svårt kan det vara att vissa saker inte går att lösa så som jag skulle önska, utan lösningen blir att acceptera.

När vi försöker ta ansvar för sådant som vi inte ens kan påverka eller som helt enkelt inte är vårt utan någon annans ansvar, då väcker vi en känsla av att inte ha kontroll. Och det är en mycket viktig komponent i långvarig stress *). Långvarig stress orsakar skador på kroppens organ, försämrar våra nära relationer som då inte längre ger oss skydd mot stressens negativa effekter och gör att motivation och engagemang sjunker. Det blir en väldigt negativ spiral.

För att sammanfatta.

  • Gör varje dag ditt bästa med arbetsuppgifter som du kan påverka och som är ditt ansvar.
  • Släpp tankar på saker du inte kan påverka. Det kan vara en chef i en annan del av organisationen som inte fattar ett viktigt beslut som påverkar dig. Påtala problemet men älta inte.
  • Se till att du varje dag går ner i varv ordentligt och får rejäl återhämtning. Då kommer du ha roligt på jobbet och god hälsa under många år.
  • Prova gärna Mikaels modell och sortera dina tankar i tre enkla steg.

 

*)  Robert Sapolsky har med sin forskning på babianer och människor visat hur stress påverkar kroppen. Här finns en sida som presenterar en del av hans forskning.

Om du vill få ett mejl varje gång vi publicerar ett nytt inlägg (normalt 1-2 gånger per månad) – anmäl dig genom att skriva in din mejladress i rutan uppe till höger.

 

 

Bli den första att skriva en kommentar.

Din feedback